Cum poate fi chestionată distincția, de la sine înțeleasă, subiect/obiect care domină modul în care este gândită tehnologia și diversele entități tehnice care ne înconjoară? Poate fi antropologia simetrică propusă de Bruno Latour un instrument care să ne ajute să depășim acest impas și să găsim soluții practice la dilemele care apar din interacțiunile noastre cotidiene cu tehnologia? Voi încerca să răspund la aceste întrebări revizitând în cheie latouriană un text clasic din antropologie, Steel Axes for Stone-Age Australians, de Lauriston Sharp pentru a arăta cum un obiect tehnologic (toporul cu cap de piatră) poate fi (des)făcut ca o cutie neagră și cum acest mod de a descurca obiectele tehnice din ițele pe care ființele umane le țes în jurul lor poate fi aplicat altor entități mult mai complexe. În final, arăt că tehnologia nu acționează în vid, laboratoare sau medii ideale și nu este neutră, entitățile tehnice acționează și au capacitatea de a modifica la rândul lor comportamentele umane, iar astăzi, cu atât mai mult, designerii de tehnologii au nevoie de o înțelegere nuanțată a relației co-constitutive dintre social și tehnic.
Răzvan Papasima a urmat cursurile Școlii Doctorale în Sociologie a SNSPA și în prezent scrie o teză în care țintește ontologia finanțelor, vizând modul în care lucrurile devin active (financiare) dintr-o perspectivă istorică. Deține un Master în Antropologie și unul în Management și Guvernare, în cadrul Facultății de Științe Politice și este licențiat în Drept. Este interesat de materialismul relațional și modul în care este influențată ordinea socială de inovațiile din drept, economie și tehnologie, iar cercetările sale pendulează la granița dintre antropologie și Studiile Științei și Tehnologiei (STS). Începând din 2019 este managing partner al Antropedia.